Początkowo drukowanie tapet odbywało się sposobem blokowym, czyli wykorzystując wyrzeźbiony wzór na bloku drewnianym do ręcznego nanoszenia druku. Sposób bardzo pracochłonny i czasochłonny. Do nałożenia każdego koloru we wzorze służył inny blok.
Kolory były nakładane kolejno jeden po drugim, z przerwą na wysuszenie poprzedniego koloru. W XIX wieku koszty druku zostały znacznie zredukowane poprzez rezygnację z pracochłonnego druku blokowego na rzecz druku cylindrowego. Drewniane klocki zostały zastąpione przez miedziane cylindry, które nosiły wzór pod powierzchnią rolki, a każda rolka drukowała jeden kolor. Cylindry były montowane w jednej maszynie i papier był podawany mechanicznie pomiędzy cylindrami aż do momentu, gdy został całkowicie zadrukowany – bez potrzeby ręcznego drukowania. W ten sposób, około 1885 roku, papier z celulozy drzewnej zadrukowanej cylindrami tak znacznie obniżył koszty tapet, że taniej było tapetować dom niż go malować. Najnowsze osiągnięcia obejmują opracowanie dodatkowych metod drukowania, nowych farb i rozpuszczalników oraz zastosowanie lateksu i winylu jako powłok lub laminatów. Oraz wszelkich innych materiałów, które mogą być zastosowane w nowoczesnych tapetach zwanymi okładzinami ściennymi.
Tapety
Tapeta składa się z podkładu i powłoki wierzchniej, na którą może być naniesiony wzór z farby drukarskiej. Podłoża mogą być dwojakiego rodzaju: papierowe lub też flizelinowe. Flizelina to rzucone w różnych kierunkach włókna celulozowe i sprasowane. Flizelina jest dużo prostsza do nakładania na ścianę, gdyż podkład ten się nie kurczy tak jak papierowy. Stąd sposób montażu tych tapet jest znacznie prostszy. Powłoka gruntu jest kolorem tła położonym na powierzchni, który otrzymuje drukowany wzór. Powłoki lub laminaty są wykonane z lateksu lub winylu (polichlorku winylu) i sprawiają, że papier jest trwały i nadaje się do ściągania. Powłoki zawierają również dodatki zwiększające łatwość obsługi, nieprzezroczystość i odporność tapet na ścieranie. Tapety papierowe powstają przez zadrukowanie papieru atramentami składającymi się z pigmentu i nośnika, który wiąże atrament z podłożem. Drukarze starannie dobierają farby drukarskie, ponieważ zawarte w nich rozpuszczalniki wpływają na czas schnięcia i czas produkcji pomiędzy aplikacjami kolorowymi papieru.
Murale - kiedyś i dziś
W ostatnich latach murale są pożądane jako piękna i wyjątkowa dekoracja ścian. Nie jest to nowy produkt gdyś w postaci tzw. Chinoiserie ma swoje korzenie w drugiej połowie XVII wieku. Wówczas to po ożywieniu kontaktów handlowych Europy z Chinami do europejskich bogatych domów zaczęto wprowadzać elementy dekoratorskie z tamtych rejonów Azji. Europejczycy zachwycili się elementami zdobniczymi na ścianach w postaci malunków, rysunków, porcelany, tkanin, kolorów, elegancji i spokoju tamtych wnętrz. Zaczęły powstawać przeróżne pawilony chińskie na europejskich bogatych dworach lub też inne drobniejsze elementy dekoracyjne w mniejszych domach. Tutaj swoje korzenie mają piękne tapety Chinoiserie z rysunkami postaci ludzkich, kwiatów, gałęzi drzew, ptaków a wszystko to w idyllicznych, delikatnych, spokojnych kolorach. Moda na chińskie elementy zdobnicze we wnętrzach bardzo mocno była związana ze stylem europejskim Rococo, bogatym w różne zdobienia, wyszukane i złocone.
Dziś z powodzeniem stosujemy tapety typu Chinoiserie w klasycznych wnętrzach, bogatych w detale, ozdobnych, pełnych antyków. Są firmy specjalizujące się w tego typu ręcznie malowanych muralach. Obok tego typu murali powstają zupełnie nowe, nowoczesne. Artyści przenoszą swoje obrazy na tapety. Korzystając z druku cyfrowego drukujemy często zdjęcia w dużym formacie aby nakleić je na ścianach. Murale bardzo często stanowią jedyną ozdobę nowoczesnego, prostego wnętrza. Stanowią dziś kontrofertę dla obrazów na ścianach oraz wszelkich innych ozdobnych detali we wnętrzach. Nasze dzisiejsze wnętrza kochają murale.